Ungdom mot Retusjert Reklame

Hva er retusjering av reklame?

Det er ingen hemmelighet at bilder blir retusjert. Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer bildene av modellene sine til det ugjenkjennelige. Det vanligste programmet som brukes til retusjering heter Adobe Photoshop. De vanligste triksene er:

  • Modellen slankes, de blir gjort tynnere rundt livet, armene og beina.
  • Proporsjonene endres, puppene og hoftene forstørres.
  • Urenheter i huden fjernes, som kviser, rynker, store porer og ringer under øynene.
  • Kroppsdeler endres, halsen forlenges, nesa blir endret form på.
  • Modellen sminkes digitalt, fargen på hår, øyne og lepper blir endret.
  • Uønskede elementer i bildet fjernes.

Hva er problemet?

Dagens samfunn er prega av en stadig mer kommersialisert og seksualisert offentlighet. Vi lever i en verden med et enormt kroppshysteri som stadig når nye høyder. Dette gir store konsekvenser for ungdoms forhold til egen kropp, utseende, og ungdoms selvtillit og selvbilde. Ungdom sammenligner sitt eget utseende med modellene de ser på reklamene. Når modellene de ser ikke eksisterer i virkeligheten streber man etter et uoppnåelig skjønnhetsideal.

  • 15% av 17-årige jenter i Oslo er undervektige. (SSB, tall fra Vernepliktsverket)
  • 50.000 norske kvinner lider av spiseforstyrrelser. (Folkehelseinstitutet)
  • Halvparten av 15årige jenter føler de er for tjukke, selv om de ikke er det. (WHO, Helsevaner blant skoleelever, en flernasjonal undersøkelse som gjennomføres hvert fjerde år på over 200 000 skoleelever på 11, 13 og 15 år i 41 land)
  • Nesten 30% av alle jenter mellom 8 og 19 år har slanket seg og hele 57% av 20-24-årige jenter. (Synovate MMI på oppdrag fra Opplysningskontoret for meieriprodukter)
  • 68% av leserne til Det Nye gruer seg til bikinisesongen. (Det Nyes leserundersøkelse)
  • Anoreksi er den tredje vanligste dødsårsaken for unge kvinner i Europa. (Helsebibliotektet, analyse av alle artikler utgitt mellom 1966 og 2010 som rapporterer om dødsrater hos pasienter med spiseforstyrrelser, blant annet MEDLINE/PubMed, PsycINFO og Embase)

Hvem tjener på retusjert reklame?

Mote og skjønnhetsindustrien tjener på ungdoms dårlige selvtillit. Dersom unge jenter og gutter aldri er fornøyd med sitt eget utseende, vil de konstant kjøpe nye skjønnhetsprodukter for å prøve å bli like ”perfekte” som modellene på reklameplakaten. Vi har en industri som baserer store deler av sin økonomi på å fortelle ungdom hva som er ”galt” med kroppen deres, og så tilby ”løsningen”.

Klesgigantene i Norge tjener seg også rike på dette. Nedenfor har vi presentert tallene på overskuddet til ulike kleskjeder som har avdelinger i Norge. Dette er altså de pengene de sitter igjen med når de har betalt skatt, lønn og andre utgifter.

Kilde: Proff

Hva er løsninga?

Ungdom mot Retusjert Reklame mener at en av løsningene er å innføre merking av retusjert reklame. Vi vil merke reklame på tv, i blader og på plakater for å fram at dette er et uoppnåelig skjønnhetsideal. Ungdom bør slippe å sammenligne seg selv med datafigurer, og kan heller utvikle et sunt forhold til sin egen kropp og selvbilde. Fram til politikerne begynner å merke reklame, tar vi saken i egne hender og gjør det selv. Ungdom over hele landet skal merke klesgigantenes reklamekampanjer. Har du lyst til å hjelpe til? Bli med og gjør noe.

Hvem er Ungdom mot Retusjert Reklame?

Ungdom mot Retusjert Reklame er et nettverk starta av Rød Ungdom. Vi aksjonerer for merking av retusjert reklame, og aktiviserer alle engasjerte i saken. Følgende organisasjoner er tilknytta nettverket:

Rød Ungdom Sosialistisk Ungdom Press - Redd Barna Ungdom AUF Kristelig Folkepartis Ungdom Grønn Ungdom Jentefronten

Har din organisasjon lyst til å slutte seg til nettverket? Ta kontakt med motretusjering@gmail.com.